”Innovation by Design” stod på dagordningen under PDA:s internationella kongress i Stockholm. Ett hundratal formgivare från Europa och Japan medverkade i kongressen och 35 deltog i en designtävling med uppdrag att designa en ny etikett till Carlsberg Export.
Varumärket valdes av PDA då det är ett internationellt varumärke med tyngd som präglas av ett skandinaviskt uttryck, samt att man önskade fokusera på ett dryckesmärke. Vann gjorde en svensk formgivare arbetsam i Milano, Fredrik O. Smith.
Att ett varumärke idag kräver mer än bara en bra produkt för att överleva på marknaden är ingen nyhet. Värdet av en tilltalande och genomtänkt design blir allt viktigare.
PDA (Pan European Brand Design Association) är Europas ledande förening för byråer som arbetar med just varumärkesdesign. Målet med föreningen är att främja såväl kunskap som att öka affärsmöjligheter medlemmar sinsemellan.
– Att PDA valde att använda Carlsberg Export till den workshop där deltagarnas kreativitet sätts på prov under kongressen är enormt hedrande. Carlsberg Exports design präglas av en tidlös och klassisk form där vi genom åren gjort små, sparsmakade förändringar. Det var otroligt roligt att se hur några av dessa framstående designers skulle välja att formge en etikett, säger Joakim Losin, Group Brand Manager Beer på Carlsberg Sverige.
Tävlingsuppdraget bestod i att på ett innovativt sätt ta fram en etikett till Carlsberg Exports 33 cl flaska. Deltagarna hade endast 1,5 timme på sig att ta fram en prototyp utifrån en bief likt den som normalt lämnas till en byrå.
Etiketten skulle främst vara riktad mot restauranger och barer och följa riktlinjen ”Innovation by design”.
Vinnardesignen
Juryn bestod av Gertrude Eder och Friedrich Tschoggl från Brigl & Bergmeister, Österrike, Thomas Polster från Hubergroup Tyskland samt Markus Berg, Brand Manager på Carlsberg Sverige. Vann gjorde Fredrik O. Smith från Sverige.
Den officiella jurymotiveringen löd:
”En lysande, enkel design som använder sig av en befintlig upparbetad varumärkessymbol på ett innovativt sätt. Placeringen av Carlsbergs C i botten av flaskan skapar en unik och kraftfull exponeringsyta som även utnyttjar konsumentens beteende att dricka direkt ur flaskan.”
– Min spontana idé var att driva meningen med etiketter till sin spets. Med stor stolthet avstår egentligen flaskan från en etikett, identiteten uppenbarar sig tydligt först när man lyfter flaskan för att dricka. Jag utgick från att skapa en etikett som syns när produkten nyttjas, konsumenten själv är den bästa reklamplatsen, säger Fredrik O. Smith, den vinnande designern.
Fredrik O. Smith är född i Sverige men bosatt och verksam i Milano samt grundare till byrån Smith Brand Design där han själv arbetar aktivt. Carlsberg Sverige skall nu ta ställning till frågan om den nya etiketten skall produceras eller inte. Etiketten kommer att visas på utställningen Design Pack Gallery i Paris i september i år.
Lämna ett svar